Miközben Győrben plusz tíz fokot mutatnak a hőmérők, a közeli Eplényben negyvencentis hó várja a síelőket.
Tél végi helyzetértékelésre kértük László Márkot, az eplényi Intersport Síaréna marketingvezetőjét, aki rögtön korrigált is: korai még a tél végéről beszélni, a síszezon nem ért véget.
Bár a győriek előszeretettel utaznak osztrák és szlovák síterepekre, az eplényi pálya legalább ennyire vonzó. Igaz, méreteiben nem hasonlítható Ausztria és Szlovákia sípályáihoz, a Dunántúl egyetlen téli sportolásra alkalmas helyeként azonban szép forgalmat bonyolít. Idén eddig harmincezer látogatót fogadtak, ez a szám tovább emelkedhet, sportolásra ugyanis kitűnően alkalmas az eplényi pálya. Ráadásul a Győrből érkező gyorsan otthon érezheti magát, mert az egyes pályákat az Audi modelljeiről nevezték el, az A3-as és a Q3-as éppen a győri Audinál készülő autók neveit viseli.
De hogyan van enyhe télen negyvencentis hó? Amit a természet elfelejt a földre juttatni, azt a hóágyúk pótolják. Ha ideális a hőmérséklet, akkor akár óránként 600 köbméter havat is tudnak gyártani a pályákra.
„Negyvenkilenc hóágyúnk van, ezekkel az idei télen eddig 170 ezer köbméter havat gyártottunk” – magyarázza László Márk. Műhóban kevésbé járatosak számára hozzáfűzi, hogy a technikai hó, ahogy ők nevezik, sokkal nehezebben olvad, mint a természetes hó.
Van egy másik titka is a Bakonyban fekvő eplényi pályának. A fagyzugos helyen könnyebben alakul ki hidegpárna, ami ugyancsak lassítja a hó olvadását, és ennek köszönhetően néhány fokkal mindig hidegebb van ezen a területen, tehát akkor is tudnak havat gyártani, ha máshol plusz fokok vannak.
„A síelést sosem késő elkezdeni” – mondja a marketingvezető, s felidézi, hogy volt már 75 éves kezdő látogatójuk, akinek bakancslistáján szerepelt, hogy az életben egyszer legalább lesiklik a havon. A bácsi azóta visszajár, s kezdőből haladóvá vált. Ami pedig a hómentes teleket illeti: Eplényben automata hóágyúk beszerzését tervezik, hogy amit a természet elmulaszt, gépekkel lehessen pótolni. Hó nélkül ugyanis nem lehet síelni.