Szomorú hírek érkeztek ma is a zenei világból: november 30-án elhunyt Ambrus Kyri táncdalénekesnő, 76 évet élt. Ő volt az eső magyar tinisztár, a Nappalok és éjszakák című dalával aratta a legnagyobb sikert. Isten Önnel Művésznő, a dalai velünk maradnak.
A keresztségben a Margit nevet kapta, 1945. február 4-én született Budapesten. Még az érettségi előtt, 1961-ben hallotta először énekelni az ORI egyik rendezője, s tulajdonképpen felfedezte a tinilányt, aki 1964-ben kapta meg a működési engedélyét. Ambrus Kyri példaképe Brenda Lee volt, szépségideálja pedig Claudia Cardinale. Külseje és hangja miatt egyébként sokan a magyar Rita Pavonének tartották. Az egyik ismert dalát mégis egy Caterina Caselli dalnak köszönheti, a „Ne szóljon meg senki” című nótának, amelynek eredetije a legendás Nessuno mi può giudicare.
A fiatal énekesnőnek egyébként is remekül álltak az olasz hangulatú dalok, amelyeknek a magyar szövegei is jól sikerültek, volt mondanivalójuk, s így legalább eljutottak a magyar fiatalokhoz is. Említsük még meg Riccardo Del Turco Uno Tranquillo 1967-es slágerét, amely Kyri előadásában lett népszerű idehaza „Többet ér a boldogságom” címmel.
Kyri maga volt az életerő, a pezsgés, a korábbi elismert dívákhoz képest egy igazi kis energiabomba, aki bár soha nem ért el olyan kiugró sikereket, mint a kortársai, a közönség imádta.
Valóságos volt és roppantul hihető. Abban a korban is, amikor a dalokat nem személy szerint az énekesnek írták, hanem próbálták megtalálni hozzájuk a legjobb előadót, s ahol a Táncdalfesztiválokon nem az énekesek, hanem a dalok versenyeztek.
Kyri a legnagyobb sikerét a „Nappalok és éjszakák” című dallal érte el az 1967-es Táncdalfesztiválon, ahol megosztva nyerte el a harmadik helyet. A bronzon az akkor feltűnő Fenyvesi Gabival osztozott. Ambrus Kyri egyébként mindegyik Táncdalfesztiválon részt vett, kivéve a legutolsót, az 1972-est.
Hangjának pajkosságát a „Nem híres jazzénekes” című nóta is mutatja, amelyet napjainkban többek között a Marót Viki és a Nova Kultúrzenekar is előszeretettel játszik. Sokan most is megkönnyezik még a „Fehér házikó”-t, vagy éppen megmosolyogják a “Bemutatlak téged a mamának” című slágerét.
Lírai hangvételű szerzeményeket is nagyszerűen adott elő, elég csak a „Nem tudok nálad nélkül élni” című felvételre gondolni, amelynek az eredetije szintén olasz: Milva tette népszerűvé. Kyri sokoldalú volt, ám valahogy mégis bent tartották abba a skatulyába, hogy ő tipikusan táncdalénekes. Viszont talán nem mindig kapta meg azokat a dalokat, amelyek a legjobbak voltak, talán a leosztások nem mindig neki kedveztek.
Az 1970-es évektől kezdve egyre jobban a háttérben maradt, elkezdte a rádiós karrierjét, álma pedig az újságírás volt. 1993-ig dolgozott a Magyar Rádiónak, elsősorban könnyűzenei műsorokban volt hallható, de máshol is megmutathatta magát. A nagy léépítési hullám őt is érzékenyen érintette, a színpadra viszont csak két alkalommal, 1999-ben tért vissza. Vallotta, hogy a táncdaléneklés korhoz kötött, s ezt tiszteletben kell tartani.
Sajnos nagylemeze csak 1983-ban jelent meg, pedig kislemeze több is volt, sikeresen fogytak, keresett énekesnő volt, az első igazi tinisztár Magyarországon.
Miután az énekléstől elbúcsúzott, visszavonultan élt, beszélgetős műsorokban nem vállalt szerepet. Több interjúban is elmondta: csodás élményeket hozott neki az az időszak, amit a színpadon tölthetett, az emlékei mindvégig vele maradnak.