A kívánt márkájú, típusú és évjáratú személygépkocsik hirdetéseinek áttekintésekor érdemes körültekintően tájékozódni. Cikkünkben a Gazdasági Versenyhivatal javaslatait gyűjtöttük össze azzal kapcsolatban, hogy mire érdemes odafigyelni használt autó vásárlásakor.
Abban az esetben beszélhetünk fogyasztói jogviszonyról, és akkor tartozik a fogyasztóvédelem területére, ha kereskedőtől vásárolunk.
Attól, hogy egy kereskedés udvarán áll, még nem biztos, hogy a kereskedő nevén van. Sokan csak a papírok kitöltésekor szembesülnek a ténnyel: az autó egy ismeretlen magánszemélyé, esetleg egy másik cég nevén van. Miért fontos ez? Magánszemély tulajdonos esetén a vásárlás nem tartozik a fogyasztóvédelem területére, (nem kereskedő) céges tulajdonos esetén pedig nagy baj lehet belőle, ha a cég felszámolás, végrehajtás alatt áll. Céges eladó esetén feltétlenül nézzen utána a vállalkozásnak az ingyenes ecegjegyzek.hu oldalon.
Amennyiben kereskedőtől vásárol, minden esetben informálja le a kereskedőt – akár internetes fórumok segítségével is –, csak megbízható vállalkozásnál vásároljon.
Minden esetben ellenőrizze az eladó iratait, ha magánszemélytől vásárol, annak érdekében, hogy valóban a tényleges tulajdonostól vásárolja meg a járművet .Ha kereskedőtől vásárol akár az elektronikus cégjegyzéken is díjmentesen leellenőrizhető a vállalkozás.
A szerződés aláírását követően bármilyen követelést csak a szerződés szerinti eladóval szemben van lehetőség érvényesíteni, így külföldi eredetű autó vásárlása esetén, ha az nem került a kereskedő nevére átírásra, az autóval kapcsolatos garanciális és egyéb jogok érvényesítése akadályokba ütközhet.
Az autó megtekintése előtt már érdemes lehet megkísérelni az autó előtörténetét feltárni, hazai applikációk és külföldi oldalak egyaránt a segítségére lehetnek. Az autó hazai élettörténetét más ingyenes platformon megnézheti, így például a kilométeróra vonatkozásában is információkat szerezhet. Így elkerülheti, hogy olyan autó megtekintésére szánjon időt, és esetleges további költséget, bosszúságokat, amely esetében már akár a hirdetésben sem szerepelnek valós információk, óraállások. Az ilyen téves hirdetéseket a hirdetőoldalnak is érdemes jelezni, hogy a szükséges lépéseket megtehessék.
Szerződéskötés előtt igyekezzen alaposan felmérni a kiszemelt autó állapotát. Minden esetben keressen fel egy megbízhatónak tartott szervizt, vagy akár egy márkaszervizt. A vásárlást megelőző, független átvizsgálás lehetőséget nyújt, hogy ne később derüljön fény az autó korábbi sérüléseire vagy éppen arra, hogy a kilométeróra visszatekerésre került, illetve annak segítségével felmérhető, hogy a közeljövőben várhatóan milyen egyéb költségek merülnek fel a gépjárművel kapcsolatban. Így elkerülheti, hogy csak a vásárlást követően szembesüljön egy laikus által nem, de egy szakember számára könnyedén felismerhető hibával.
Szakszerű átvizsgáltatás mellett mindig vigye hosszabb próbaútra a megvásárolni kívánt autót, melynek során minden funkcióját próbálja ki – a klímától az elektromos ablakemelőkig.
A szerződéskötést megelőzően ellenőrizze a gépjármű okmányainak és tartozékainak meglétét. Alapesetben az eladónak rendelkeznie kell a forgalmi engedéllyel, törzskönyvvel, szervizkönyvvel és 2 gyári indítókulccsal.
Figyeljen oda, hogy a gépkocsi eredetiségvizsgálata még az adásvételi szerződés aláírását megelőzésen megtörténjen, vagy a szerződés tartalmazzon arra vonatkozó részt, mi történik akkor, ha az autó nem megy át a vizsgán.
Előzetesen jó, ha utána néz a megvásárolni kívánt gépjármű fenntartási költségeinek, a biztosítási díj és a teljesítményadó várható összegének.
A gépkocsi megvásárlásához még különböző jogcímeken – a vételáron felül – többletköltségek járulhatnak (pl. vagyonszerzési illeték, új forgalmi engedély és törzskönyv költsége, eredetiségvizsgálat díja, átírás költségei, stb.), ezeket mindenképpen vegye figyelembe, amikor a gépjárműre szánt keretet meghatározza.
A fogyasztónak, amennyiben nem készpénzért kívánja megvásárolni a kiválasztott autót, lehetősége van pénzintézet által nyújtott szolgáltatás igénybe vételére (pld. lízing, bankkölcsön), ennél azonban a fogyasztónak további járulékos költségei merülhetnek fel.
Mit tegyen, ha vásárlás után hibát észlel:
- Gyakori tévhit, hogy kellékszavatosság csak új gépjárművekre érvényes. Ez azonban nem igaz, mivel a használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén.
- A gépjármű-kereskedő például azért tartozik szavatossággal, hogy az eladott gépjármű rendeltetésszerű használatra alkalmas, és rendelkezik azzal a minőséggel, amely a hasonló gépkocsiknál szokásos, továbbá megfelel a hirdetésben vagy egyéb tájékoztatásban bemutatott tulajdonságoknak.
- Gyakori tévhit, hogy kellékszavatosság csak új gépjárművekre érvényes. Ez azonban nem igaz, mivel a használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén. Bármit is írtak le a szerződésben, főszabály szerint a kereskedő felel minden olyan hibáért, ami (vagy aminek közvetlen oka) megvolt a vásárlás pillanatában, és arról a fogyasztót a kereskedő nem tájékoztatta, a fogyasztó pedig kellő gondosság ellenére nem vehette észre (rejtett hiba). Az erre vonatkozó felelősség szerződéses kizárása semmis!
- A használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén. Ennyi ideje van a fogyasztónak az esetleges rejtett hibák miatt (amit kellő gondosság ellenére sem vehetett észre a fogyasztó a vásárláskor) panasszal élni. Ennek az 1 évnek az első 6 hónapjában fordított a bizonyítás!
- A kellékszavatosság alapján a kereskedő hiba esetén csak akkor mentesülhet a javítás/csere/vételár visszafizetés kötelezettsége alól, ha független szakvéleménnyel kimenti magát, tehát kétséget kizáróan igazolni tudja, hogy a hiba nem volt meg a vásárláskor, illetve azt a fogyasztó rendeltetésellenes használata okozta. E felelősség bármilyen kizárása semmis!
- Amennyiben kellékszavatossági időn belül hiba merül fel, haladéktalanul közölje azt/azokat írásban, hogy annak időpontja és tartalma később is bizonyítható legyen. Ne csak szóban reklamáljon!
- Ha kiderül, hogy hibás az autó, haladéktalanul dokumentálni kell a hibát. Legjobb, ha egy – a felektől független – szakszervizben részletesen átvizsgáltatja, és írásba foglaltatja a hibákat, illetve árajánlatot kér a javításra. Csak a korábban nem ismert, vagy a vásárlás előtt kellő gondosság mellett fel nem ismerhető hiba miatt élhet szavatossági igénnyel!
- Az érvényesíthető szavatossági igények: a szavatossági igények első sorban a kijavítás vagy kicserélés lehetnek.
- Ha a kijavítással a kereskedő indokolatlanul késlekedik, vagy azt nem tudja elvégezni, a fogyasztó áttérhet a szavatossági igények következő lépcsőjére: a vételár leszállítása, a kereskedő költségére történő kijavíttatására, vagy indokolt esetben a szerződéstől való elállásra és az eredeti vételár visszakövetelésére.
- A szavatossági jogok sorrendje kötött, azok között a fogyasztó nem válogathat kedvére. Bizonyos feltételekkel azonban az áttérés jogszerű lehet.
- A jegyzőkönyv felvételével, a minőségi kifogás intézésével kapcsolatos szabályok megsértése, megtévesztő kereskedelmi gyakorlat fogyasztóvédelmi jogsértés, amely miatt a Kormányhivatalban működő fogyasztóvédelmi hatóság eljárása kezdeményezhető.
- Amennyiben a fogyasztóvédelmi jogsértés a gazdasági versenyt érdemben befolyásolja, országos érintettségű, a Gazdasági Versenyhivatal illetékes eljárni.
- Magának a hibás teljesítésének az érdemi részével kapcsolatos jogvita békéltető testület vagy bíróság hatáskörébe tartozik. Célszerű a békéltető testület eljárását kezdeményezni, hiszen ingyenes, mediáción alapuló megegyezést tesz lehetővé.
—
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Győrben
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a győrieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen, – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó, – Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
- 9022 Győr, Bajcsy–Zsilinszky u. 44 sz., 2.em., 202.
- Tel: +36 30 891 6625
- E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
- Hétfő: 12:00-16:00
- Kedd: 9:00-13:00
- Szerda: Zárva
- Csütörtök: 12:00-16:00
- Péntek: 9:00-13:00
(x)