A Gmail az utóbbi hetekben már megkezdte a váltást.
December 21-én, hétfőn a Facebook kivesz, illetve elérhetetlenné tesz néhány funkciót a Messenger és Instagram alkalmazásaiból, hogy megfeleljen az Európai Unió elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelvének. Ennek célja, hogy korlátok közé terelje a felhasználói adatok és metaadatok cégek általi felhasználását – ezek teszik lehetővé, hogy személyre szabott hirdetést kapjunk a telefonjainkra például.
Hétfőtől:
– nem lehet szavazást indítani a Messenger csoportos szobáiban,
– nem lehet barátoknak beállított beceneveket használni,
– nem lehet bizonyos típusú fájlokat megosztani másokkal.
Az Instagramon a kiterjesztett valósággal feldobott önarcképek és szelfiből készült matricák küldése szűnik meg – nincs több kutyafüles portré az alkalmazáson keresztül.
Pontos listát ugyanakkor nem adott ki a cég arról, mi változik, ugyanis folyamatosan dolgoznak azon, hogy megfeleljenek az EU-s szabályozásnak, így az sem kizárt, hogy csak pár napról van szó.
Ugyanezen okból változott a Gmail levelezőrendszer is. Az eddig megszokott rendszer (miszerint a Google különválogatta a hirdetéseket, közösségi híreket, és a beérkező leveleket) ugyanis szintén személyes szokásaink alapján működött.
Az 1995 óta hatályos irányelvet eredetileg távközlési szolgáltatásokra szabták, 2002-ben elfogadott és utoljára 2009-ben módosított új változata viszont már az internetes szolgáltatásokra is vonatkozik.
Ezek a változások bizonytalan ideig maradnak, elképzelhető, hogy rövid időn belül visszakapcsolják, vagy megváltozott formában újra elérhetővé teszik a funkciókat.
Korábban írtuk: