Kárpátaljai tragédia
Az alkotók mottója: „A lélek a túlvilágon csak akkor nyugszik meg, ha akad a földön valaki, aki élete igazságát kimondja”. (Hamvas Béla)
Dupka György ungvári történész „hét csapással” igazolja: 1944 novemberétől népirtás volt Kárpátalján, a németek és az ott élő magyarok megsemmisítésére. Kollektív bűnös kisebbség váddal „rabszolgaszerző begyűjtés” a szovjetek által elfoglalt országokban mindenhol volt, de a főpróba és a szabályos népirtási szándék Kárpátaljára volt jellemző. Szolzsenyicin meghatározása a kárpátaljai valóságban is tetten érhető.
A filmben vázolt kórkép a nagyhatalmi önkény és arrogancia megrendítő bizonyítéka: a szovjethatalom sakktábláján zajló játék a titkos paktumok kárpátaljai sajátosságait mutatja be. A közép-kelet-európai főpróbát, miközben a túlélők és történészek vissza-visszatérnek a máig érvényes (!!) „kollektív bűnös kisebbség” pecsétjéhez. A kollektív bűnösség vádját egyetlen ukrán kormány sem vonta vissza és erkölcsileg sem rehabilitálta az ártatlanul halálba vitt polgári áldozatokat.
„Elég volt!”- mondja a film egyik szereplője 2017-ben, pedig a film forgatásakor még nem ismerhette az ukrán kormány és parlament forgatókönyvét a tragédia folytatására. Fordulatokban gazdag, és egy felszabadult nemzedék leleplező kutatásaival, üzeneteivel teli, nem hagyományos dokumentumfilm kerül bemutatásra.
A Kárpátaljai tragédia 2017-ben a Göcsej Filmfesztiválon III. helyezést ért el. A filmet Felvidéken, Erdélyben is vetítették, Kárpátalján és Magyarországon több mint ötven városban, településen mutatták be, ahol több mint harmincezer néző látta. A magyarországi Helyi Televíziók Országos Szövetsége támogatásával a film több mint egymillió háztartásba jutott el. A kárpátaljai középiskolákban, az ungvári egyetemen és a beregszászi főiskolán is bemutattuk, amit hosszan tartó beszélgetések követtek. „Ezek a közönségtalálkozók az alkotók kis Oscar-díjai, mert a nézőké a legnagyobb elismerés.”
***
Talán majd a fiatalok – üzeni a film, és őket hívja tanúnak a mai hatalmat megtestesítő 21. század Lucifere is. Valóságos történetre és tragikus tényekre épülő fikciós elemek helyettesítik a túlélők még ma is félelem miatt elmaradó megszólalásait. Az Ember tragédiájából vett idézetek új értelmet kapnak a megváltozott időben és környezetben játszódó kárpátaljai tragédiában. Hatásos a háttérben feltűnő, a hatalmat szimbolizáló eszközök használata, például a rozsdás bicikli, a sakktábla, a hatalom megszemélyesítése vagy a televíziós adás szétkapcsolása. A fikciós jelenetek narrátori szerepet is betöltenek.
Sikeres választás volt a BBC-díjas Kárpátalján élő Vass Tamás vezetőoperatőr, akinek beállításai, kompozíciói meghatározóak a filmben. A kiváló történészi szereplők (Molnár D. Erzsébet, Bognár Zalán, Dupka György és Zubánics László) mellett kiemelendő a Lucifert alakító K. Debreceni Mihály újságíró szerepjátékot nélkülöző, természetes hatalmat és félelmet sugalló alakítása. A film egyik nagy jelenetének szereplői között találjuk az ismert újságírókat, Kulin Zoltánt és Gál Emesét, velük jelenik meg Kacsur András színész is, a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház igazgatója, aki nagyszerűen alakítja epizód szerepét. A film készítőinek figyelme nyomán megszólal Koltai Mária pszichiáter is, aki a transzgenerációs hatásokról beszél, amelyek ott lappanghatnak a családok mindennapjaiban. „Moszkva keze még ma is itt matat…”- mondja egy másik szereplő.
Albert Péter visszafogott, de erőteljes hangján szólal meg Marcsák Gergely, fiatal kárpátaljai költő és dalnok „Örök fogságban” című drámai verse. Előadásával és zenéjével közvetíti az utókornak a szolyvai gyűjtőtáborban talált ismeretlen szerzőtől származó Lágerballada c. verset. Ki kell emelni Darázs Erzsébet nem szokványos filmzenei válogatását, amely ha kell drámájában, vagy éppen egy krimi hangulatának felidézésével segíti a film eljutását a tetőpontig. A rendező, archív filmek hiányában, óriási fotómennyiséget és dokumentumot használt, amelynek összegyűjtésében a beregszászi Lehoczky Tivadar Társadalomtudományi Intézetből Molnár D. Erzsébet segített. Molnár D. István térképei kiválóak a történet helyszínei közötti eligazodásban. A dramaturgia, a kép és a zene összhangja, egysége emeli ki a filmet a hasonló alkotások sorából, és vonja magára a nézők, remélhetőleg a fiatalok figyelmét is.
Sarmaság László festőművész (Győr) a film előszavában mondta: „Szép és szomorú ez a film. Hajduk Márta forgatókönyvíró és rendező művészi hatással készült katartikus alkotásában sikeresen felkelti a szánalom és a félelem érzését a nézőben. Azt a szenvedést, amelyről évtizedeken keresztül tabutémaként hallgattak Kárpátalján is.
A filmet készítették:
Balázs Bulcsú, Bereczky Tamás, Debreceni Mihály, K. Debreceni Mihály, Gál Emese, Hatos Gyula, Kulin Zoltán, Mohl József
Vezető operatőr: Vass Tamás
Zenei szerkesztő: Darázs Erzsébet
Forgatókönyvíró, rendező: Hajduk Márta
Producer: DigiSun Produkcion
A film a Gulág-Gupvi Emlékbizottság pályázati támogatásával jött létre.
Újvárosi Karácsonyváró
December 19-én 18 órától egy igazi adventi programra várja az érdeklődőket az Újvárosi Művelődési Ház (Liget u. 55.) Az eseményen köszöntőt mond dr. Fekete Dávid önkormányzati képviselő és Szeles Szabolcs önkormányzati képviselő.
részletekKarácsonyi régiségvásár
December 15-én vasárnap indulhat az ajándékok keresése a Tarcsay úti piactéren. Az ünnepi asztal terítéséhez szép porcelánokat, üveg tárgyakat vagy a karácsony hangulatához tartozó csengőt, gyertyatartót, rézmozsarat biztosan lehet találni. Ajándéktárgyakban sem lesz hiány, válogathatunk régi könyvek, képek, használati- és dísztárgyak között. Nyitva 7-től 14 óráig.
részletek