Új, magyar fejlesztésű és gyártású csuklós autóbuszt mutatott be a Kravtex-Kühne Csoport csütörtökön, a Budapesten megrendezett 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.
A Credobus autóbuszokat gyártó, győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport közel két év alatt, kizárólag saját forrás felhasználásával fejlesztette ki az új Credobus Econell 18 Next típust. A jármű komoly figyelemre számíthat Magyarországon és a környező országok piacain, hiszen világszinten is ez az egyetlen 19,5″ kerékrendszerű csuklós busz.
A jármű saját tömege a megszokott 17-18 helyett mindössze mintegy 14 tonna. A legalább 3 tonnával alacsonyabb saját tömeg és fogyasztás egyszerű összefüggése miatt az új Econell 18 Next kategóriája legkedvezőbb üzemanyag-felhasználású, és legalacsonyabb fajlagos CO2-kibocsátású dízel csuklós busza.
A busz minden költségtényezőben kedvezőbb lesz versenytársainál, beleértve a vételárat is, amely a multinacionális gyártókkal összehasonlítva számottevően alacsonyabb.
Teljesen új architektúra
A 18.170 mm hosszú autóbusz szélessége eléri a műszakilag megengedett maximális értéket (2.550 mm), és vázgeometriája is jelentősen megújult. Mindez nagyobb állófelületet, szélesebb járófolyosókat és kényelmesebb üléselrendezést eredményez. A megnövelt mellső túlnyúlásnak köszönhetően az első utasajtó két átjárót biztosít, és jelentősen nőtt a vezetőfülke mérete.
A családelvű fejlesztésnek köszönhetően az autóbusz 3 ajtós elővárosi, illetve 3 és akár 4 ajtós városi változatban is gyártható. A típus szóló változata várhatóan 2022 második felében mutatkozik be Econell 12 Next néven.
Jobb, mint egy teljes hosszban alacsonypadlós busz
Az utast fókuszba helyező konstruktőri szemlélet a jármű minden elemén tetten érhető: az Econell 18 Next-ben az elvárt utastér-kialakítás határozza meg a szerkezeti felépítést, és nem fordítva! Szinte hihetetlen, mégis tény: az Econell 18 Next akár 25 %-kal magasabb ülésszám mellett is nagyobb befogadóképességgel rendelkezik, mint közvetlen versenytársai.
A termék, amire a magyar gazdaságnak szüksége van
A Credobus évek óta hangsúlyozza a buszgyártás kedvező nemzetgazdasági hatásait, amelyek a Covid-válság kapcsán még inkább felértékelődnek, hiszen a magas hozzáadott értékű, versenyképes magyar termékek jelentik a kilábalás kulcsát. Az Econell 18 Next épp ilyen termék, hiszen a hozzá kapcsolódó hazai innováció alapozza meg nemzetközi versenyképességét, gyártása pedig a pozitív foglalkoztatási hatáson és költségvetési befizetéseken keresztül is serkenti a gazdaságot.
Magyarországon évente legalább 150-200 új csuklós autóbusz forgalomba helyezésével biztosítható a közforgalmú járműállomány folyamatos megújulása. Miután évekkel ezelőtt megszűnt ennek a termékkategóriának a hazai sorozatgyártása, a belföldi igények csak import buszokkal voltak kielégíthetők. Az Econell 18 Next megjelenése tehát tovább csökkenti az ország import-kitettségét.
A buszgyártás csak korlátozottan automatizálható, így a legfejlettebb gyártási struktúrában is magas az élőmunkaigény. A Credobusnál évente mintegy 300 darab autóbusz készül, amely a cégcsoporton belül körülbelül 600, a magyar beszállítóknál pedig további 150 munkahely megtartását biztosítja. A buszgyártás ösztönzése kiváló megoldás a foglalkoztatás bővítésére, hiszen magas hozzáadott értéket előállító, és hosszú távon fenntartható munkahelyeket teremt.
Az új csuklós busz gyártása hagyományosan a cégcsoport két telephelyén történik: Mosonmagyaróváron a festett-fényezett vázszerkezet és a fém alkatrészek szettjei készülnek, Győrben pedig az összeépítés és készre szerelés zajlik. Ugyanakkor az előállítás országszerte közel 100, gyártási tevékenységet is folytató beszállítónak ad munkát.
Forrás: credobus.hu