Bognár Gábor – vagy ahogy a ralisok ismerik: Bogesz – egy intézmény a sportágon belül. A rali hőskorában, a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején ült először versenyautóba, majd bíróként és versenyrendezőként is a legjobbak közé tartozott, tartozik. Ő még tudja, miért a ladások a legnagyobb csibészek, mi is az a „nevelt gumi” és hogy mi fán terem a sufnituning. A Győr+ Média sportos podcastjében, a Spílerben a régi sztorik mellett a városba visszatérő bajnoki futamról, a Győr Rallyról is beszélt.
Bognár Gábor kapcsolata a sportággal a legendás győri Volán-Rallyk idejében kezdődött. Gyárvárosi gyerekként tizenévesen a barátaival folyamatosan a színes, zajos autók közelében akart lenni. „Szinte a szomszédban, az autóklubban volt a gépátvétel, és a hangulat, a gumicsikorgás, a motorok hangja annyira magával ragadott, hogy nem volt menekvés. Később jártunk versenyekre, és mint mindenki, mi is azt gondoltuk, hogy amit a pilótáktól látunk, azt meg tudjuk csinálni. Kincses István, aki az egyetlen győri klubnál, a Volánnál versenyzett, rendezett egy ügyességi versenyt, ötvenkét indulóval. Én is ott voltam a mezőnyben. Két Zsiguli állt rendelkezésre, mindenki azokkal indult, ugyanolyan feltételekkel. A harmincadik ember után az egyik kocsi megadta magát, a másik még bírta valahogy, és én azzal második lettem.”
Ez 1981-ben történt, Bogesz karrierje ekkor kezdődött, és rengeteg izgalmas versennyel, sikerekkel, és néha bukásokkal folytatódott. „Tizenhárom esésem volt, a többsége nem súlyos, de akadtak keményebbek is. Veszélyes ez a sport, de amikor kocsiba ülsz, elrajtolsz, az egészet elfelejted. Sokat mentem bérautóval, úgy, hogy előtte azt gondoltam, kímélni kell a kocsit, óvatosan kell vezetni, mert ha összetöröm, akkor ugrik egy panellakás ára. Mindez a gát persze csak addig van benned, amíg elrajtolsz, aztán megszűnik minden, csak az út van, a navigátor, és az, hogy a leggyorsabb legyél.”
Amikor Gábor és barátai elkezdtek ralizni, a mezőny nagy részét a Trabantok, Wartburgok, Skodák és Zsiguli, alkották. „Ezeket a kocsikat reszeltük, fúrtuk, faragtuk, úgy hívtuk ezt akkoriban, hogy sufnituning. Nem voltak negyven éve olyan speciális műhelyek, mint most. Szinte a kukákból szedtük ki a használt gumiabroncsokat. A slick gumikat a „nevelt gumik”, vagyis a simára kopott utcai abroncsok helyettesítették.”
Azóta sokat változott a ralisport, Bognár Gábor azonban mindig ott volt a közelben: sokáig a volán mögött, majd ezzel párhuzamosan bíróként, és különböző versenyek szervezőjeként is. Az általuk alapított csapatból, az ÉPFU-ból időközben Arrabona Rally Clubbá változott egyesülettel kereken negyven éve boldogítják a sportág szerelmeseit. A szeptemberi győri verseny szervezésében is komoly feladatot vállaltak.
„Százhúsz-száznegyven autó érkezik Győrbe a különböző kategóriákban. A városháza előtt lesz egy látványos rajtceremónia, majd másnap Adyvárosban rendezünk egy prológot, szombaton már a rendes gyorsasági szakaszok következnek, és vasárnap bejön a mezőny Győrbe egy városi szakaszra. A rajongóknak mondom, három WRC-autó is lesz a mezőnyben: egy Subaru, Bútor Robi Citroënje, és Schubert István 2021-es Ford Fiestája. Nemrég volt egy meghívásos futam a szervezésünkben, ott Subi ment vele, hát borzasztóan közlekedik, semmi nem fogható hozzá, a rajtnál a szőr feláll az ember kezén.”
A Spíler korábbi beszélgetései visszanézhetők a Győr+ Média YouTube-csatornáján.