A magyar autósport legnagyobb tehetségének tartották, fiatal kora ellenére számos kiváló eredménnyel büszkélkedhetett. Sokan már a Formula 1-ben látták, amikor jött a tragikus hír: Kesjár Csaba edzés közben halálos balesetet szenvedett versenyautójával. Ma lenne 60 éves.
Kesjár Csaba Budapesten született 1962-ben, s ahogy mondani szokás, a benzingőzt már kisbaba korában is magába szívta: nagypapája Kesjár János motorkerékpáros és motorcsónak-versenyző volt.
A tanulást sem hanyagolta el, a Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskolán gépészmérnöki oklevelet szerzett. 1975-től 1981-ig gokartozott, 1982-ben autóversenyzői igazolványt szerzett. Gokartban a nemzetközi licencű kategóriában 1980-ban és 1981-ben magyar bajnoki címet szerzett.
Autóversenyzőként 1985-ben abszolút magyar bajnok, 1986-ban hegyi bajnok lett. A Formula Easter kategóriában 1982-ben, 1983-ban, 1984-ben, 1985-ben magyar bajnok volt. A Formula Ford kategóriában 1986-ban osztrák bajnok volt. 1987-től 1988-ig a német Forma-3 bajnokságban versenyzett, 1987-ben a 9. helyen végzett.
A szakemberek tervei szerint ő lett volna az első magyar versenyző, aki a Formula–1-ben szerepelt volna. Az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén tesztelhette a Zakspeed csapat autóját, így ő lett az első magyar, aki F1-es autót vezetett.
A halál nagyon fiatalon, 26 évesen érte utol, 1988. június 24-én. Az NSZK Forma-3-as bajnokságának a Norisringen tartott hétvégéjének egyik edzésén a Dallara 388-asából kifolyt a fékfolyadék, aminek következtében 200 km/órás sebességgel a falnak csapódott és a korlátok közé szorult. Sérülései olyan súlyosak voltak, hogy már nem tudták megmenteni az életét. A másnapi futamot a tragédia után törölték. Budapesten, a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra. Temetésén több ezren vettek részt. (Forrás: Wikipedia.org)
Ezek a száraz tények, azonban Kesjár Csaba halála ennél sokkal drámaibb volt. Az, hogy egy ilyen tehetséges magyar sportolót ennyire fiatalon elvesztett az ország, sokakat lebénított. Hatalmas tehetség volt, rengeteget vártak tőle. Áttörést, fellendülést, s hogy Magyarországot ráhelyezi a motorsport térképére. Minden megvolt benne, ami a modern kori autóversenyzéshez kell: fizikum, technikai tudás, gyorsaság, vakmerőség, fineszesség.
Kesjár végigjárta a szamárlétrát, fokról-fokra lépkedve, de masszívan otthagyva a lábnyomát. Sikereitől volt hangos a magyar autósport, egyre többen figyeltek fel a tehetségre, aki alázatosan és kőkeményen dolgozott.
Azt sem lehet letagadni, hogy a lányokat is vonzotta: sármos, vagány, férfias fickó volt, akinek így poszterei nem csak az autóversenyzésért rajongó fiúknál vagy szerelőműhelyekben kaptak helyet, hanem szerelmes pillantásoktól simogatva ott díszelegtek sok fiatal hölgy hálószobájában is. Csaba a legtöbb figyelmet azonban végig a versenyzésnek és a céljainak szentelte, hiszen nem véletlenül vállalta a német Forma 3-as bajnokságot. Olyan autóval és háttérrel látták el, hogy tényleg sanszos volt: a következő állomás a Formula–1 lesz a magyar sportembernek.
Az a júniusi edzés is úgy indult, mint a többi, Kesjár rótta a köröket, egyre jobb időket futott, mindenki számára úgy tűnt: rend, fegyelem és kiváló teljesítmény van. Így is volt, egészen az utolsó körig, amikor 200 km/órával a gumifalba, majd a korlátok közé csapódott. A helyszínen lévő orvosnak esélye sem volt, a magyar fiú a helyszínen életét vesztette. Huszonhat évesen, az álmai kapujában…
Az ütközéssel kapcsolatban rengeteg teória látott napvilágot: műszaki hiba, öngyilkosság, szabotázs, azonban egyik sem igazolódott be minden kétséget kizáróan. Talán az öngyilkosságot lehet legmasszívabban kizárni, mert egyszerűen kockázatos és teljesen értelmetlen lett volna. Egy olyan céltudatos, elszánt és az autósportba végletekig szerelmes sportoló képtelen lett volna saját kezűleg eldobni az életét, pont a versenyautójában, pont a pályán! Nonszensz!
A hivatalos vizsgálatok szerint a fékfolyadék folyt el, s hiába taposta a féket Kesjér, megállathatatlanul csapódott a gumifalba majd a korlátba. Ha akkor is olyan fejlett lett volna a biztonsági intézkedés, akkor vélhetően a saját lábán szállt volna ki a kocsiból… Ha…
Nincs ha, mert nem lehetett. Kesjár Csaba, a magyarok 80-as évekbeli sztársportolója elhunyt, 26 évesen, rengeteg tervvel és álommal. Magával vitte azokat a kérdéseket, amelyekre csak ő tudott volna választ adni: ő lett volna az első Formula–1-es magyar versenyző?! Soha nem tudjuk meg…
Kesjár Csaba ma lenne hatvan éves…
(Emlékére a mai napon megjelent Harle Tamás: Kesjár Csaba 60 – A teljes történet című könyve.)