Szerző és fotó: Venesz Klaudia

Évről évre rekordot dönt a Balaton-átúszás

Győr+
2024.07.21. 19:17

Megint kifogott az időjárás a Balaton-átúszáson: a meghirdetettnél egy nappal később, július 21-én, vasárnap állhatott rajthoz tizenegyezer úszó. A Budapest Sportiroda a szárazföldi eseményein is tömegeket mozgat meg, a vízbe ezúttal 1100 magyar település és 51 ország sportolóját várták.

Az első nevezőket – köztük a Junior Úszóválogatott tagjait – 7 órakor indították útnak, hogy leküzdjék az 5.2 kilométeres távolságot Révfülöp és Balatonboglár között. Az úszófolyosót 150 vitorlással alakították ki, a vízen tartózkodó orvosi stáb, számos segítő és kajakosok is gondoskodtak arról, hogy mindenki épségben célba érjen. A nagy többségében hobbisportolók alkotta mezőny a klasszikus távon az eredeti tervek szerint 7 és 12 óra között kezdhette meg a teljesítést. Az erősödő szél 11 óra körül egyre komolyabb hullámokat korbácsolt, így a szervezők – egyeztetve a HungaroMet meteorológusaival és a balatoni vízirendészettel – úgy döntöttek, hogy a részvevők biztonsága érdekében felfüggesztik a rajtoltatást. A parton veszteglő mintegy 700 úszót végül körülbelül egy órával később a vízbe engedték, aki nem unta el a várakozást, teljesíthette a távot. A legidősebb induló egy 84 éves úr volt, de vízbe ugrott Gurbán Béla, az a 70 éves nyugdíjas is, aki 1979 óta egyetlen átúszást sem hagyott ki.

A férfiak között elsőként a veszprémi Barabás Imre és a pécsi Hartmann Máté fogott partot 1 óra 1 perc 54 másodperces idővel, a hölgyeknél Juhász Janka kétszeres magyar bajnok úszó győzedelmeskedett 1 óra 4 perc 15 másodperccel.

Barabás Imre szerint a víz nagyon jó volt, bár kicsit hullámzott. „Kellett a tegnapi, kicsit hűvösebb idő. Picit hűlt a víz, volt egy kis hullám, ezért izgalmas volt”. Imre negyedik átúszását teljesítette az eddigi legjobb idejével, és azt is elárulta, hogy harmadszorra győzedelmeskedett a férfiak között.

Az első hölgyre sem kellett sokat várni. Juhász Janka is a hullámokról panaszkodott. „Meglepődtem, amikor egy pillanatra kinéztem, azt hittem, hogy olyan három kilométernél tartok, de akkor láttam, hogy csak kettőnél vagyok, azt gondoltam, ez hosszabb lesz, mint amit vártam.” A kiváló sportoló Risztov Éva 1 óra 1 perces rekordját szerette volna megdönteni, de a nehezített körülményekre tekintettel nem bánja, hogy ez most nem sikerült. „Jó érzés tölti el a szívem, hogy újra átélhettem ezt a csodás élményt” – mondta el portálunknak Janka, aki 2017 után tért vissza a már legendásnak számító helyszínre.

Volt olyan hölgy is, aki 15 éve kezdett el nyílt vízen úszni. „A déli parthoz közeledve tapasztaltam nagyobb hullámokat, de kellemes volt. Tavaly rosszabb volt. Az úszósávon végig vitorlások vannak, nem rémisztő a nyílt vízen úszni”.

Patkás Tamás, a győriek Rocky Tomija 3 óra 16 perc után érte el a déli partot. A paraúszó háromezer méter után érezte a hullámok okozta nehezítést: „Jobbról veszem a levegőt, és folyamatosan jobbról jöttek a hullámok és elég sok hajó volt bent, ami gerjesztette a hullámokat. Azt mondom, küzdős volt.” A kiváló parasportoló a tizedik, jubileumi versenyét teljesítette, mindenféle időcél nélkül, edzés gyanánt teljesítette a távot. „A Balaton különleges, a tengervíz jobban fenntartja a testet” – utalt a Csendes-óceáni úszására a sportoló, ahol jóval hűvösebb, 13 fokos vízben úszott nemrég. „Ez nekem már meleg, a 20 fokos vizet szeretem általában” – tette hozzá.

Patkás Tamás

Sorban érkeztek az elsőbálozók is. Kuti Renáta Szelenge egy sérülés miatt keresett utat a futás helyett más sportokhoz, míg a medencében kötött ki. Hét hónap alatt sajátította el a helyes úszótechnikát és készült fel a teljesítésre. „ A legnagyobb félelmemmel úsztam szembe, de a célbaérés után, miután sikerült újra erőt és vért pumpálni a lábamba, teljesen eufórikus állapotba kerültem.” Szelenge eleinte átoknak élte meg a korlátait, azonban mar már hálás értük. „Nemcsak, mint sportoló, hanem mint edző is megtanultam, hogy a testünk bármire képes, csak rajtunk múlik, mire és hogyan használjuk. A lényeg a törődés és a harmonikus terhelés. Ez életem élménye volt, igazi sellőnek éreztem magam!” – fűzte hozzá a budapesti hölgy.

Kuti Renáta Szelenge

Ifjú titánokból sem volt hiány. Komáromi Vilmos a verseny előtti napon ünnepelte a tizenkettedik születésnapját, barátjával, az azonos korú Bíró Vencellel úszott. „ A szél miatt mindig kisodródtunk. Néha jött a komp is és nagy hullámok lettek.” Vilmos úszó, Vencel vízilabdázik, így nem volt ismeretlen számukra a terep. Kicsit aggódtak azon, hogy a versenyt tovább halasztják az időjárás miatt. „Szentesiek vagyunk, már pénteken érkeztünk egy rokonhoz, és út közben láttuk meg, hogy megtartják.” A stratégiájukról elárulták: „Négy kilométernél megbeszéltük, hogy addig együtt megyünk, utána ment mindenki a tempójában. Végig gyorsúszásban voltunk, csak néhány tempót úsztunk mellben, hogy pihenjünk”. Vilmos 1 óra 58 perc, Vencel kerek kettő óra alatt ért célba.

Komáromi Vilmos és Bíró Vencel – csupán 12 évesek

„Sokszor mondjuk, hogy ez egy legyőzhető kihívás, tulajdonképpen kortól, nemtől, testalkattól függetlenül bárki képes lehet rá. Örülünk, hogy olyanok is rengetegen voltak a 42. Lidl Balaton-átúszás mezőnyében, akik életükben először próbálkoztak. Bízom benne, hogy ők is és a rutinos úszók is felejthetetlen élményekkel gazdagodtak. Bent tempózni a Balaton közepén, körbe nézni, gyönyörködni a panorámában, majd folytatni az úszást, az maga a csoda” – mondta Kocsis Árpád a szervező, Budapest Sportiroda ügyvezetője.

A 42. Lidl Balatonátúszás a teljes távjára többségében férfiak neveztek és csaknem minden tizedik induló 18 éven aluli volt. A kevésbé tapasztaltak féltávot is választhattak, de SUP deszkán is evezhettek. Akadtak különleges teljesítések is: A mezőkövesdi Bajzáth László matyó népviseletben szállt vízbe, de ez elmondása szerint kevésbé volt őrültség ahhoz képest, amikor egy 45 kilogrammos tűzoltófelszereléssel tette meg a távot. A mezőnyben több ismerős arc is felbukkant, mint Révész Máriusz államtitkár vagy Járai Máté színész is. A verseny története során már több mint 235 ezren úszták át a Balatont.