Egyedülálló motorsport-élménnyel indul az ősz a városban, hiszen szeptember 8-a és 10-e között rendezik a Győr Rallyt, ami a HUMDA Országos Rally Bajnokság fordulójaként több évtizedes várakozás után Győrbe vonzza a sportág legjobbjai.
A hivatalos program már szeptember 8-án, pénteken este kezdődik Győr belvárosában a rajtceremóniával, szombaton és vasárnap a versenyzőpárosok különböző gyorsasági szakaszokat teljesítenek, többek között a város útjain is, a várakozások szerint több tízezer szurkoló előtt. A nézők a különböző kategóriákban győri párosokat is láthatnak majd a mezőnyben, közülük a legjobb eredményre a Velenczei Ádám pilóta és Vánsza Zsolt navigátor alkotta csapat az abszolút első helyre is jó esélyekkel pályázik.
„Nagyon nehéz ide eljutni, sokat kell dolgozni, és a szerencsére is szükség van, hogy olyan autóba be tudj ülni, amivel esélyes vagy a dobogóra a Top-kategóriában. Technikai sportról van szó, tehát az anyagi lehetőségek is kiemelten számítanak. Tizenhárom éves koromban szlalombajnokságban indultam, ahogy fejlődtem, léphettem szinteket, és 2015-ben értem el az országos ralibajnokság első osztályába. Onnan már nagyon nehéz bekerülni az R5-ös kategóriába, nekem, nekünk összejött. Zsolttal 2018 óta ismerjük egymást, barátok is vagyunk, nem csak csapattársak. Kétszer sikerült már versenyt nyerni, a bajnokságban két alkalommal voltunk abszolútban harmadikok. Idén megcéloztuk a bajnoki címet, ez egy nagyon nagy álom” – beszélt a tervekről Velenczei Ádám.
A győri duó egy 1,6-os turbós Skoda Fabiával versenyez, ami nagyjából háromszáz lóerős, de azt mondják, nem is a motorerő az, ami húzós ezekben az autókban, hanem a futómű és a váltó. A győri fiúk ezzel a típussal mennek már három éve, így megtanulták, hogy a különböző pályákra melyek az optimális beállítások.
„A Top Cars Rally Team versenyzői vagyunk, ez a negyedik évünk velük, remekül működik a kapcsolat, ismerjük jól egymást. Az egész team nagyon tapasztalt, rengeteg segítséget kapunk a szakemberektől. Kiegyensúlyozottabb lett a bajnokság, amióta a WRC autók eredménye nem számít bele az abszolút értékelésbe. Az első helyért gyakorlatilag csak az R5-ös autókkal lehet harcolni, persze több WRC is van a mezőnyben, de külön kategóriájuk van. A mi kategóriánkban tíz-tizenöt komoly autó van, kicsik a technikai különbségek a gépek között, nagyon számít a pilóta és a navigátor tudása” – teszi hozzá Vánsza Zsolt. A navigátor bízik abban, hogy ez az idény meghozza számukra a nagy áttörést, a bajnoki címet.
Győrnek harminckét évet kellett várnia arra, hogy ismét országos bajnoki futamot rendezzen, ilyenre utoljára 1991-ben volt példa. Később néhány alkalommal a bajnoki sorozatba tartozó Budapest Rallyk egyes szakaszainak Győr környéke adott otthont, mindig más-más pályákkal, központként a Rába Ringgel, de önálló házigazdaként most tér vissza Győr. A hazai páros nyerni szeretne, és ha minden jól alakul számukra, akkor Győrben már örömautózással ünnepelhetnék a bajnoki aranyérmet.
„A Győr Rallyról még csak sejtéseink vannak, de biztos, hogy a városi futammal együtt nagyon izgalmas lesz. Ahol van a versenyen szervizpark, ott látjuk igazán, hogy mennyire népszerű ez a sportág. Verseny közben nem erre figyelünk, de utána azért leesik, hogy milyen sokan szurkolnak a pálya mellett. Itthon mindenképpen nyerni szeretnénk, de addig még lesz néhány futam. A Székesfehérvár–Veszprém Rallyn harmadikok lettünk, jön most egy Salgó Rally május végén, aztán a Mecsek Rally Pécsen. Kis szünet után a Veszprém, majd a Győr Rally. A győri versenyen már remélem, nem kell sokat kockáztatnunk, mert addigra meglesz a bajnoki cím.”
A párost a Győr+ Rádió is vendégül látta, a beszélgetés itt hallgatható vissza: