
Új rekordere van a tókerülő ultrának
Több mint egy órát faragott Erős Tibor a korábbi Ultrabalaton-rekorder, Bódis Tamás idejéből. A 211 kilométeres kört március 15-én teljesítette a sportoló, 17 óra 4 perc alatt falta fel a távot.
Futóberkekben a legnépszerűbb, legnagyobb tömeget megmozgató sportrendezvény vitán felül az Ultrabalaton. A tavaszi erőpróbát a legtöbben csapatban teljesítik, azonban akadnak olyan jelöltek, akik dacolva a természeti tényezőkkel és feszegetve a saját, fizikális határaikat, egyedül vágnak neki a versenynek.
A Privát Ultrabalaton teljesítésének egyik feltétele, hogy a nevező egy nyomkövető chipet viseljen, amit az indulás előtt vesz át a szervezőtől, majd – a normál versennyel megegyezően – Balatonfüreden áll rajthoz. Az útvonal először az északi part lankáit szeli, a kerékpárúton haladva Keszthely irányában. Az izgalmas szakasz egyik kuriózuma a borospince, ahol zárt térben, hordók közt halad át a futó, és akad néhány kaptató is, a legnehezebb talán Badacsonyban. A fenékpusztai kanyar után már sokkal kevésbé izgalmas útvonal következik, ahol a főszerepet a monotonitástűrés veszi át. Az akarattyai magaspart tartogatja az új kihívást a fáradt lábnak már igencsak meredek emelkedővel (beismerjük, itt a kirándulók is szaporábban veszik a levegőt, mire a tetőre érnek), majd újra az északi part útjait szelve a csopaki emelkedő fosztja meg a futót az utolsó erejétől. A véghajrában, a balatonfüredi Tagore sétányon új erőre kapva még össze kell szorítania a fogát a teljesítőnek, az utolsó emelkedőn várja a cél az akkor már valójában csak a szívéből mozgó futót.

Erős Tibor a 2024-es Ultrabalatonon egyéni indulóként állhatott a dobogó csúcsára, akkor 31 perccel volt „lassabb”. A nyomkövetőjének adatai alapján már negyedtávnál is világosan látszott, hogy magabiztosan halad, és ha tudja tartani a tempót, fölényes trónfosztással érhet célt. Mire előkerült a fejlámpa az éjszakai futáshoz, Tibornak már kevesebb, mint 60 kilométere volt hátra (az átlag teljesítőre nagyjából a századik teljesített kilométer környékén szokott ráesteledni). Az öt perc per kilométeres tempóval Tibor űrsebességgel haladt és a korábban tapasztalt vádlifájdalmat is legyűrte.


A verseny szervezői nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra, hiszen egy ilyen volumenű, ennyi profit és amatőrt megmozgató versenyen kiemelt fontossággal bír az, hogy mindenki épségben hazaérjen. Ehhez szorosan kapcsolódik a néhány éve bevezetett szabály, mely szerint, aki a vasúti átjáró tilos jelzése ellenére áthalad a kereszteződésen, azt automatikusan kizárják a versenyből, a csapatával együtt. Erős Tibort, bár „megfogta” egy átjáró, az itt elveszített néhány perc sem akadályozta meg abban, hogy emberfeletti teljesítménnyel, hatalmas fölénnyel vegye el az Ultrabalaton koronáját Bódis Tamástól.
A sportoló számára a kör főpróbája volt a következő nagy vállalásnak, ami a Project 422 nevet viseli. A két kör teljesítésére vonatkozó ötlet 2024-ben pattant ki a magyar futóközösség legextrémebb tagja, Takács Krisztián „Csipi” fejéből, aki jótékony céllal kiárusította a duplakörös kilométereit, ezzel rekordadományhoz juttatva a sérült fiatalok sportolását támogató Suhanj! Alapítványt. A szervezők kapva az ötleten úgy döntöttek, a nagyközönség számára is elérhetővé teszik a kihívást, így 2025. áprilisában, a többezer teljesítő mellett rajthoz áll a Project 422 mezőnye is.
