Az első őszi hónap utolsó napjával nem kell, hogy véget érjen az úgynevezett second hand szeptember kampány lényege, miszerint a másodkézből való vásárlással rengeteget tehetünk környezetünkért. Mit is jelent pontosan az akció, és hogyan csatlakozhatunk hozzá, ha tudatosabb öltözködési és ruhavásárlási szokásokat szeretnénk kialakítani?
A fenntartható divat egyik közkedvelt vonulata a használt/preloved termékek körforgásban tartása. Régen talán sokan úgy gondolták, hogy a second hand üzletekben csak azok vásárolnak, akik nem igazán engedhetik meg maguknak a divatholmik újonnan történő beszerzését. Ez azonban korántsem fedi a valóságot, mivel turkálóba, preloved üzletbe, garázsvásárra, adományboltba, bolhapiacra vagy épp bloggervásárra olyan emberek is ellátogatnak, akik az anyagi szempontokon túl mást is szem előtt tartanak. Ilyen például a tudatos nemet mondás a fast fashion kínálta akár 50-100 mikrokollekciónyi termékzuhatagra, vagy a turikincseken keresztül elért önkifejezés, de ide sorolhatjuk az egyéb etikai és környezetvédelmi elgondolásokat is.
Emberek ezreit motiválják
Second hand szeptember kampányát immár negyedik éve rendezi meg az Oxfam nevű nonprofit szervezet brit tagozata. A kezdetek óta emberek ezreit motiválta a mozgalom arra, hogy fogyasztói döntéseikkel figyelmesebbek legyenek mind az emberekkel, mind pedig a bolygóval szemben. A szervezet célkitűzése minden szeptemberben változatlan: a fast fashion által okozott környezeti és társadalmi károkra fordítják a figyelmünket, és használt ruhák vásárlására ösztönöznek mindannyiunkat.
Dollármilliárdokat spórolhatnánk…
Ha preloved ruhákat vásárolunk és hordunk, döntéseinkkel hozzájárulunk ahhoz, hogy csökkenjen az újabb és újabb termékekre való igény, és ez hosszú távon segíthet a Földet sújtó károk csökkentésében. Tudtad, hogy ha mindössze kilenc hónappal is, de meghosszabbítanánk a ruhák átlagos élettartamát, akkor közel hatmilliárd dollárt spórolnánk a szállításra, mosásra és ártalmatlanításra használt anyagi forrásokon?
Ne essünk a túlfogyasztás csapdájába!
Mindez inspirálóan hangzik, de mielőtt eszeveszett turi-körutakra sietünk, gondoljuk át, hogy valóban mire van szükségünk! Szomorú tény, de a second hand divat is lassan odáig fejlődik, hogy ugyanazzal a problémakörrel szembesít minket, mint a fast fashion: a túlfogyasztással.
Igaz, hogy a használt ruhák piacának kivirágzása sok-sok fogyasztóban felelősségteljesebb gondolkodásmódot indított el. Persze az is tény, hogy a secondhand termékekhez való könnyedebb hozzáférés felturbózta az emberek fogyasztási hajlandóságát, amely egyre több ruha vásárlásához és eladásához vezetett.
Vajon mi volt és mi lesz a turikincsünkkel?
Míg az újraértékesítés lehetőséget ad a divattermékek élettartamának meghosszabbítására, ez még önmagában nem veszi figyelembe, hogy mi történik a turikincsekkel, amikor elhasználják, kidobják őket, és azért sem vállal garanciát, hogy a termék eleve fenntartható módon készült. Érdemes hát extra tudatosságra törekedni: leljünk rá minél több preloved termékeket kínáló opcióra, mindeközben pedig a mértékletességre is koncentráljunk!