Az állami többségi tulajdonban lévő Balatoni Hajózási Zrt. tavaly rekord évet zárt. Több mint kétmillióan szálltak fel járműveikre, ebből közel másfél millióan a kompokra.
1846. szeptember 21-én, gróf Széchenyi István születésnapján bocsátották vízre Füreden a Balaton Gőzhajózási Társaság hajóját, az oldalkerekes Kisfaludy gőzöst. Ez a nap jelenti a szervezett balatoni hajózás kezdetét. Azóta bizony sok minden történt a magyar tengeren úszó hajókkal, nagyot változott a világ és az életmódunk, ám a Balatonon hajózni a ma emberének is varázslatos élményt jelent.
Az állami többségi tulajdonban lévő Balatoni Hajózási Zrt. tavaly rekord évet zárt. Több mint kétmillióan szálltak fel járműveikre, ebből közel másfél millióan a kompokra. Népszerűek voltak a személyhajók, a séta-, valamint a buli- és a varázshajók is. Idén tavasszal munkába állt a vállalat két új katamaránja, a Balaton és a Tomaj, valamint két új kompja, a Szántód, és a Tihany. Május elsején pedig a 110 éves, felújított Jókai nosztalgia-hajó mutatkozott be a nagyközönségnek.
A Széchenyi Egyetem által rendezett közlekedéstudományi konferencia előadói között ott volt Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója is. Vele beszélgettünk.
Sok utas, új hajók, irigylésre méltó helyzet…
A BAHART speciális szerepben van, hiszen egyszerre vagyunk közlekedési vállalat és turisztikai szereplő. Mi összekötjük a településeket és számos más szereplőt a tó partján és együtt vagyunk érdekeltek abban, hogy a turizmus fejlődjön. Már csak azért is, mert ezzel lehet az utasszámot növelni. Ehhez kellenek fejlesztések, kell a műszaki szolgáltatás színvonalának a növelése. Az elmúlt évek munkájának leglátványosabb eredménye a flottánk fejlesztése volt a négy új hajóval. Emellett is számos projektünk fut. Kedvező tendenciákról tudok beszámolni, azt látjuk, hogy az utasszám folyamatosan növekszik, a kompközlekedésben, a menetrendi-, a séta- és programhajózásban is. Ebben nagy része van az új hajóknak, de a szolgáltatásfejlesztésnek és az időjárásnak is.
Milyen kihívásoknak kell megfelelniük a jövőben?
A jövő kihívásai a szükséges fejlesztések megvalósítása mellett az együttműködésben és a technológiai megoldásokban rejlenek. A más szolgáltatókkal való együttműködés a régió turisztikájának a kulcsa. Akkor tudunk még vonzóbbak lenni, ha például csomagokat, komplex megoldásokat kínálunk az ideérkező vendégeknek. Ki kell szolgálni az utazási komfortra vonatkozó igényeket. A mai világban már elvárás, hogy korszerű büfékkel, mosdókkal, panoráma fedélzettel biztosítsuk a balatoni élményt. Ugyanakkor az is fontos, hogy az utazók fel tudják tölteni a telefonjukat, legyen internetelérés. Mindenfajta információ könnyű elérhetőségét szeretnénk biztosítani, így az utastájékoztatást, a jegyvásárlást, a közlekedési híreket, valamint a társzolgáltatók információit.
Tervezik a flotta bővítését?
Ebben az évben nagyon nagyot léptünk előre a négy új és egy nosztalgia hajó megvásárlásával, építésével. Természetesen ezt a bővítést szeretnénk tovább folytatni, egyrészt két új komppal, valamint újabb személyhajókkal is.