Vészkijárat: Tehetség és életpálya-tervezés

Venesz Klaudia Fotó: Ács Tamás
2024.09.16. 19:20

A Vészkijárat a záró epizódjához érkezett. A Győr+ Televízió ifjúságvédelmi magazinjának témája az életpálya tervezése volt.

A kiemelkedően tehetséges és magas intelligenciájú gyerekek esetében is előfordul, hogy segítségre szorulnak. A Győr+ Televízió stúdiójának vendége Kardos Péter tehetségkutató, pszichopedagógus és teológus volt, vele kereste a Mihályi Orsi a válaszokat arra, hogyan tudnak a gyerekek mellett a szülők és a pedagógusok is megküzdeni a tehetség kibontakozásának rögös útjával.

A szakember szerint a tehetség nem kizárólag a kognitív területeket érinti, hanem megjelenik a kreativitásban és a személyiségben is és nem minden részképességben számszerűsíthetőek az adatok. A már csecsemőkorban fókuszált, az érdeklődést tartósan fenntartó, később a számok vagy betűk világa iránt nyitott egyéniségekre is oda kell figyelni, a tehetségkutató szerint megfelelő szakemberhez kell irányítani őket. Ugyanakkor a figyelmi funkciókat erősen befolyásolja az is, hogy a szülő milyen mintát mutat gyermekének a tudatos vagy tudat alatti tevékenységek közben. Az érdeklődésben és motivációban is tud a szülő példát mutatni és alapvető, de annál lényegesebb különbségek mutatkoznak az anyai és apai kommunikációban is. A közös tevékenységek hatnak a kreativitásra, a motivációra és a lelkesedésre is.  

A rossz minta berögződését erősen befolyásolja a szülő viselkedése és az egyszerűséget választva a gyermek benne ragadhat egy kedvezőtlen helyzetbe. A pedagógus motivációja is kulcsfontosságú, az információk átadásának minősége és módja is befolyásolja a gyermek későbbi életét. A mérhető képességek egy kedvezőtlen fogadtatás esetén elvesznek.  

Kardos Péter alapvetően kamaszokkal találkozik a munkája során. A kognitív képességeken kívül a személyiséget és az érdeklődési területek mintázatát is figyelemmel kísérik, ez adja annak az alapját, hogy a későbbiekben merre irányítják a tehetségeket. Az eredmények kiértékelésébe természetesen – életkortól függő mértékben – bevonják az érintetteket is, a közös gondolkodás alapvető a tizenéves gyermekek életében.

A kiemelkedő tehetségek ugyanakkor könnyen nehéz helyzetbe kerülhetnek attól, hogy másnak érzik magukat és akár ki is közösíthetik őket. Az intézményi rendszerbe való elhelyezést nagyban befolyásolja az is, hogyan kezelik a kudarcokat ezek a gyerekek. A tehetségkutató szerint a túlzott elvárás épp olyan sokat árthat, mint az, ha semmiféle követelményt nem támasztanak a fiatalok felé. Az életpálya tervezése rugalmas gondolkodást igényel és nem megfelelő fejlesztéssel és odafigyeléssel könnyen elveszhet a tehetség.

A Vészkijárat adása megtekinthető itt:

Kapcsolódó témák: #Oktatás | #tehetséggondozás | #Vészkijárat |